Keahlian
Jawatan Penyandang | |
Pengerusi | Naib Canselor |
Ahli | Semua Ahli Jawatankuasa Pengurusan Universiti (JPU) |
Sekretariat | Timbalan Pendaftar,
Pusat Kualiti dan Pengurusan Risiko |
Terma Rujukan Jawatankuasa Induk Pengurusan Risiko
JIPR bertanggungjawab terutamanya untuk memberikan nasihat tentang pengurusan risiko universiti secara meluas dan menyediakan laporan kepada JPRU . Peranan dan tanggungjawab JIPR adalah seperti berikut :
- Mengenal pasti dan mengukur tahap pendedahan risiko kepada UTM dan memastikan tindakan yang diambil untuk mengurangkan risiko-risiko ;
- Mengkaji kawalan bagi risiko asas yang dikenal pasti dan melaporkan kepada JPRU;
- Memaklumkan kepada Jawatankuasa Audit mengenai kawalan yang perlu dilaksanakan untuk menangani risiko asas, termasuk penilaian keperluan kawalan dan integrasi untuk dimasukkan ke dalam pelan audit dalaman;
- Memastikan risiko ekstrem yang membawa bencana kepada Universiti dapat diatasi, jika ada;
- Membincangkan risiko yang dihadapi oleh Universiti dari setiap aspek dan fungsi untuk mengurangkan kesan risiko yang boleh mengganggu dan menjejaskan pencapaian strategi Universiti ;
- Memberi agregat kedudukan risiko UTM dan melaporkan kepada Lembaga Pengarah dan JPRU status risiko secara berkala;
- Tetapkan langkah-langkah prestasi bagi pengurusan risiko dalam UTM ;
- Mengenal pasti dan membincangkan keputusan utama dalam mengendalikan profil risiko Universiti;
- Mengesyorkan dasar-dasar pengurusan risiko yang sesuai kepada Pengurusan dan JPRU dari semasa ke semasa;
- Menyampaikan visi, strategi, polisi, tanggungjawab yang dihasratkan oleh Lembaga Pengarah dan JPRU kepada semua kakitangan di seluruh UTM ;
- Membudayakan pengurusan risiko di Universiti melalui pendidikan risiko, tahap kawalan, dan prosedur;
- Mengkaji profil risiko Universiti dan prestasi dalam pengurusan risiko;
- Memberi panduan kepada PTJ berkenaan selera risiko dan kapasiti, dan lain-lain kriteria UTM dan PTJ, apabila melebihi, mencetuskan kewajipan untuk melaporkan kepada Lembaga Pengarah dan;
- Memastikan pengurusan risiko Universiti memenuhi dan mematuhi peraturan dan garis panduan yang ditetapkan oleh Kerajaan.
Kekerapan mesyuarat – sekurang-kurangnya tiga (3) kali setahun .
Mesyuarat boleh diadakan di lebih kerap berdasarkan keperluan semasa.