Jawatankuasa Induk Pengurusan Risiko (JIPR)

Keahlian

Jawatan Penyandang
Pengerusi Naib Canselor
Ahli Semua Ahli Jawatankuasa Pengurusan Universiti (JPU)
Sekretariat Timbalan Pendaftar,

Pusat Kualiti dan Pengurusan Risiko

Terma Rujukan Jawatankuasa Induk Pengurusan Risiko

JIPR bertanggungjawab terutamanya untuk memberikan nasihat tentang pengurusan risiko universiti secara meluas dan menyediakan laporan kepada JPRU . Peranan dan tanggungjawab JIPR adalah seperti berikut :

  1. Mengenal pasti dan mengukur tahap pendedahan risiko kepada UTM dan memastikan tindakan yang diambil untuk mengurangkan risiko-risiko ;
  2. Mengkaji kawalan bagi risiko asas yang dikenal pasti dan melaporkan kepada JPRU;
  3. Memaklumkan kepada Jawatankuasa Audit mengenai kawalan yang perlu dilaksanakan untuk menangani risiko asas, termasuk penilaian keperluan kawalan dan integrasi untuk dimasukkan ke dalam pelan audit dalaman;
  4. Memastikan risiko ekstrem yang membawa bencana kepada Universiti dapat diatasi, jika ada;
  5. Membincangkan risiko yang dihadapi oleh Universiti dari setiap aspek dan fungsi untuk mengurangkan kesan risiko yang boleh mengganggu dan menjejaskan pencapaian strategi Universiti ;
  6. Memberi agregat kedudukan risiko UTM dan melaporkan kepada Lembaga Pengarah dan JPRU status risiko secara berkala;
  7. Tetapkan langkah-langkah prestasi bagi pengurusan risiko dalam UTM ;
  8. Mengenal pasti dan membincangkan keputusan utama dalam mengendalikan profil risiko Universiti;
  9. Mengesyorkan dasar-dasar pengurusan risiko yang sesuai kepada Pengurusan dan JPRU dari semasa ke semasa;
  10. Menyampaikan visi, strategi, polisi, tanggungjawab yang dihasratkan oleh Lembaga Pengarah dan JPRU kepada semua kakitangan di seluruh UTM ;
  11. Membudayakan pengurusan risiko di Universiti melalui pendidikan risiko, tahap kawalan, dan prosedur;
  12. Mengkaji profil risiko Universiti dan prestasi dalam pengurusan risiko;
  13. Memberi panduan kepada PTJ berkenaan selera risiko dan kapasiti, dan lain-lain kriteria UTM dan PTJ, apabila melebihi, mencetuskan kewajipan untuk melaporkan kepada Lembaga Pengarah dan;
  14. Memastikan pengurusan risiko Universiti memenuhi dan mematuhi peraturan dan garis panduan yang ditetapkan oleh Kerajaan.

 

Kekerapan mesyuarat – sekurang-kurangnya tiga (3) kali setahun .

Mesyuarat boleh diadakan di lebih kerap berdasarkan keperluan semasa.